15 augusti 2011

Det här med föräldraförsäkringen

Tänker inte skriva så mycket. Tänker bara säga att jag är så trött på allt detta tjat om huruvida föräldraförsäkringen ska delas eller ej. Kanske beror det på att jag och A är ett specialfall, ett sådant fall som alla delningsivrare missar. Vi finns inte i deras hjärnor.
Jag läste ett inlägg idag om att delad föräldraförsäkring skulle öka kvinnolönerna. I meningen intill skriver skribenten att det handlar om max 7-8 månader som varje förälder är hemma. Eh, ursäkta mig men jag kan veterligen inte fatta hur 7-8 månader av ett totalt yrkesliv påverkar löneläget. Det som påverkar löneläget är att kvinnor jobbar deltid och vabbar i större utsträckning än männen. Lagstifta bort det istället om ni kan.

Med Alde tog A inte ut en enda föräldradag men vi delade ändå lika tack vare att han studerade. Vi har däremot vabbat i princip lika mycket, han kanske något mer. Med Eskil var jag hemma ett år, A blir hemma ett halvår. Vem tar ut flest dagar? Jo A eftersom det finns en regel som säger att man måste ta ut fem dagar efter barnets ettårsdag för att skydda sin SGI.

Jag blir så förbannad och så trött på att så många tycks tro att en delad föräldraförsäkring per automatik innebär ökad jämställdhet. Så enkelt man gör det för sig. Mina föräldrar var hemma med mig i nio månader innan jag började hos dagmamma. De uppfostrade mig i nitton år innan jag flyttade hemifrån.
Perspektiv folks!



3 kommentarer:

  1. Familjer ser olika ut därför bör föräldraförsäkringen vara flexibel. Själv tog jag bara ut 1 mån+garantidagarna, resten tog min man ut. Det passade vår familj bäst just då, i andra familjer ser det annorlunda ut. Att tvinga fram en exakt delning av föräldraförsäkringen drabbar barnen mest, vi behöver mer frihet inte mindre. Väldigt många familjer önskar bestämma själv, politiskt korrekta och klåfingriga politiker vill annat.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med! Alla familjer ser olika ut och har olika behov. I vårt fall tog jag ut flest föräldradagar, på pappret i alla fall. Dock är min man egenföretagare som är mycket flexibel och har tillbringat många dagar med dottern. Men det syns inte riktigt på pappret. Låt folk få bestämma själva, inte staten!

    SvaraRadera
  3. Politikerlilith: Jag håller helt med dig. Och som i ditt fall hade det ju inte gått att göra om föräldraförsäkringen varit delad, trots att det passade er familj bäst.

    Anonym: Exakt! vad som syns på papperet är inte alltid lika med hur verkligheten ser ut. För oss har det varit som för er, jag tog i princip alla dagar med Alde men A pluggade och var hemma otroligt mycket och delade därigenom på såväl ansvar som blöjbyten...

    SvaraRadera