1 november 2011

Det där om amning. Del 1 "Att amma en docka"

Okej, nu kör vi. Amning var det.

Amning under graviditeten
Hallå, stopp och vänta där, säger vän av ordning nu. Är det någon gång man inte tänker på amning så är det väl ändå under graviditeten. Bebisen har ju inte ens kommit än, man har fullt upp med att vara gravid, noja inför förlossningen och köpa bebisgrejer.
Fast, säger jag då. Är det någon gång man SKA tänka på amning så är det under graviditeten. Det är där problemet med amning ligger skulle jag vilja påstå. Genom att föda sitt barn, få upp det på brösten och sedan inte ha en aning om vad en normal amning innebär eller vilka alternativ som finns är det som gjort för en tuff start.
"Vi fick prova att amma en docka"
När jag väntade Alde så pratades det faktiskt om amning på ett av de få utbildningstillfällen i föräldrakursen vi var med på. En klämkäck barnmorska informerade om hur man skulle hålla barnet vid bröstet och sedan skickade hon runt en docka så att vi alla fick prova själva. Bebisens huvud skulle ligga rakt mot tutten, med hakan vinklad uppåt och Gud förbjude!, ta ett för litet grepp om bröstvårtan. Sedan var det just inte så mycket mer med det och vi gick vidare till nästa samtalsämne.
"Greppet funkade klockrent"
När bebisen, i det här fallet Alde, väl var född, tänkte jag intensivt på de där med att hålla barnet rätt vid bröstet. Faktum är att sköterskorna på BB berömde hur fint hon låg i min famn då hon skulle amma. Det var det enda vi fick beröm för, för amningen strulade kopiöst.
"Jag utgick från att det var fel på mig"
Jag visste helt enkelt inte att det var normalt med ett barn som ville suga konstant. Jag visste inte att det tog tid innan mjölken rann till. Jag visste inte, och tydligen inte personalen heller, att det var normalt om barnet inte åt det första dygnet. Framförallt visste jag inte att det var ovanligt att amningen funkade klockrent från början. Jag visste inte det och utgick från att det var fel på mig.
"Vi var totala gröngölingar"
Om jag hade fått mer information på föräldrautbildningen eller för den delen av MVC om hur en normal amning ser ut, hade jag varit bättre förberedd. Jag hade haft vetskap om att det jag upplevde i stort var normalt och att det var tillfälligt. Jag och A hade också varit bättre förberedda på hur mycket tid amningen tog, att det var ett heltidsjobb och att pappans uppgift, om man nu vill amma, är att serva och se till att allt funkar. Vi var totala gröngölingar som föräldrar och hade ingen aning om någonting.
 "Hormonerna dansar tango"
Det här med att ha kunskap om amning redan innan man får sitt barn är viktigt av ytterligare en anledning. Nämligen i de fall man inte vill amma, vill delamma eller har provat men vill börja flaskmata istället. Det går inte att föreställa sig vilken enorm påverkan hormonerna har den första tiden, de dansar tango i kroppen och förmågan att vara rationell finns inte, iallafall inte hos mig eller de mammor jag pratat med. Därför är det guld värt att vara påläst innan, veta vilka alternativ som finns och hur man gör om man ska flaskmata sin bebis. Med tanke på den amningspolicy som råder inom svensk förlossningsvård är det också extra viktigt, annars finns risken att man inte får den hjälp man har rätt till.

Del 2 - Amning den allra första tiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar