11 november 2012

Godaste pastarätten med salami

Jag älskar att laga mat, det är bland det bästa jag vet. Särskilt en fredag, med ett glas vin i ena handen, bra musik i bakgrunden, glada barn och bra råvaror. Det är inte alltid det flyter på så bra, inte i fredags exempelvis då jag stod i svettiga träningskläder med skrikande bebis på ena armen, hungriga barn som klängde i benen och make på after work. Varmkorv med bröd är ofta räddningen hos oss, inte minst då.
Men igår, då var A hemma och då lagade vi mat. En riktigt god pasta med salami och jag som alltid freestylar bestämde mig för att skriva ned receptet för att kunna återvända till det. Så, här kommer det.

Pasta med salami, vitlök och champinjoner

250 g salami
3 färska champinjoner
5 soltorkade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 pkt bacon
1 dl vitt vin
2 dl grädde
2 msk oxfond
salt, peppar

Skär salamin i bitar, klyfta champinjonerna och strimla tomater och bacon. Hacka lök och vitlök. Knaperstek baconet, ställ åt sidan och låt rinna av. Stek löken mjuk i olja, tillsätt champinjoner, korv och tomater. Fräs några minuter på medelvärme. Tillsätt vispgrädde, fond och vin och låt småputtra under lock i 10-12 minuter. Salta och peppra. Servera med pasta av god kvalitet (snåla inte!). Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar