1 juli 2010

Omtumlande gårdag

Den låga uppdateringsfrekvensen har sina förklaringar. Livet står liksom på stiltje just nu samtidigt som det rusar på.
Eftersom jag fått komplikationer i min graviditet så kretsar väldigt mycket kring bebis just nu, alldeles för tidigt.

Det vi vet är att bebisen sedan några veckor tillbaka ligger i tvärläge, riktigt på tvärsan. Den verkar trivas så och har än så länge inga planer på att vända på sig. Det innebär att min magkurva, den man mäter varannan vecka hos barnmorskan, ser riktigt skum ut. Barnmorskan trodde att barnet låg med huvudet nedåt och jag är glad för tillväxtultraljudet vi gjorde där det visade sig att det snarare var rumpan.

Igår fick jag så mitt andra astmaanfall den här graviditeten, det värsta jag någonsin upplevt. In till akuten, Alde och A var med och jag ansträngde mig för att hon inte skulle bli rädd. Efter vad som kändes som en evighet (men som förmodligen bara var 10 minuter) fick jag komma in, före 17 andra patienter och fick behandling direkt. Det hjälpte inte.
Gynjouren kom, jag fick sammandragningar och fick ligga med CTG. Hade hög aktivitet i livmodern, bebisen var helt i gasen och rätt stressad. Gynjouren började prata om att lägga in mig i Eskilstuna och sa att om något händer får det bli kejsarsnitt eftersom bebisen ju omöjligt kan födas i tvärläge.
Jag är alltså nu i vecka 34 och har tänkt vara gravid ett tag till.

Efter en andra omgång medicin släppte det äntligen och jag kunde åka hem. Har knappt sovit alls idag och känner mig rätt seg.

Nästa läkartid på måndag och jag är glad att jag är sjukskriven, med den här besökstakten till vården hade jag inte kunnat jobba utan att vara frånvarande jämt.

Barnet mådde bra iallafall och vägde 2,1 kg i måndags. Det känns oerhört skönt att veta att den är så stor redan nu och i princip färdig förutom att lungorna behöver en extra skjuts.

2 kommentarer:

  1. Oj emma! Låter riktigt jobbigt! Vi ska be till Gud att bebisen får dröja lite till och att du får må bra i fortsättningen. Håll oss gärna uppdaterade. Hela familjen hälsar!! massa kramar från Jenny i Lund

    SvaraRadera
  2. Men hjälp, hur hann ni med allt det där efter att vi hade åkt? Lider verkligen med dig nu, astma och sen den här värmen. Förstår att du är trött! Hoppas att vi kunde vara lite distraktion trots att vi rev ner ert tak ;)
    Massor av styrkekramar till dig iallafall, du kommer att klara detta! KRAM!!!

    SvaraRadera