8 mars 2011

Internationella kvinnodagen

Internationella kvinnodagen. I Ryssland firas det med att kvinnorna slipper jobba, mannen köper blommor och det är mest lull-lull hela dagen.

Jag har inte blivit firad. Det är jag tacksam för. För faktiskt är vi väldigt jämställda i mitt äktenskap, föräldraledigheter och könsroller till trots. Jag blir gärna uppvaktad av A för den jag är, men inte för att jag är kvinna. Kvinnodagen är viktigare än så. För så länge situationen i samhället ser ut som den gör, är det mest bara patetiskt att köpa röda rosor den 8 mars.

Istället för att köpa rosor kan man ju exempelvis läsa den här utmärkta granskningen i Aftonbladet. Om de 181 kvinnor som sedan 2000 mördats av sina män, pojkvänner eller ex-pojkvänner. Om hur dessa män, får man ens kallas man om man gör något sådant?, tagit sig rätten att avsluta kvinnans liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar