27 juni 2013

Regnig dag

Igår regnade det hela dagen så vi skippade att åka till Liseberg och drog norrut. Som vanligt låg kameran rätt tryggt förvarad i min väska större delen av dagen, man lär sig aldrig tydligen, men den åkte fram på ett stopp. Molekylverkstan i Stenungsund.

Här var det gratis inträde och experiment för alla barn. Det var inte så värst stort men det är bara bra tycker jag. Då kan man lugnt släppa ner bebisen och låta kidsen härja hyfsat fritt. Ta det lilla lugna som förälder. Men inte på det här stället, för vi ville ju också prova allt spännande som fanns.

Som att klättra. Men det var visst förbjudet för vuxna så jag fick nöja mig med att kika på min egen klätterapa, snart sex år.

Att krypa omkring på durkgolvet var spännande som tusan tyckte Ingrid som hade tröttnat på att sitta fast i vagn och bilstol.


 Man kunde göra experiment av frigolitkulor. Det var visst lite osäkert huruvida man fick ta hem grejerna men mina ungar löste det genom att diskret smyga ner sina konstverk i min väska. Stor väska är grejen, helt klart.

 Vi gjorde orkaner i plastflaskor.


 Och byggde broar, och mamman fick vila en liten stund. Och det var värst vad mina brallor ser blanka ut. De är nya, från COS, och jag trodde inte att de skulle glänsa sådär. Vi får skylla på kameran helt enkelt.

Brobyggaren in action. Eller ska vi kalla henne "Söndraren av Molekylverkstan"? Åtminstone om vi frågar syskonen. "Ta bort Ingrid, ta bort henne nu!!"

Jo, det var ett festligt ställe!

Sen drog vi vidare, i spöregnet, ut till Tjörn. Och som jag ångrar att jag inte tog fram kameran ändå för det var så himmelskt vackert där. Precis sådär som man tänker sig att Västkusten ska vara och som långt ifrån alla ställen är. Men Tjörn var det, och jag kan också tipsa om Donsö i Göteborgs södra skärgård. Vackra trähus, pittoreska butiker och utsikt över havet som är magisk. Jag blir alldeles till mig av hänförelse och man känner sig så liten på jorden då man ser allt det vackra. 
Vi hittade en riktigt bra loppis och jag fick stoppa mig själv från att inte övertala A att vi skulle köpa ett marmorbord för en hundring och en golvlampa för en hundring och en tjugolapp. Allt går in i bilen brukar vara min paroll. Nu insåg till och med jag att det var kört, och det bar emot att lämna finheterna kvar där. Men jag köpte iallafall en stor korg för fyrtio kronor och en urtjusig ram för en tjuga.
Sedan låg där ett surdegsbageri bredvid och jag kunde inte låta bli att hosta upp plånboken igen då de sålde bröd bakat på emmervete. Har velat testa detta mytomspunna vete så länge och vi blev inte besvikna. Därefter bilkö, färjekö och hem med trötta barn och en hel kasse med kakor från outleten i Kungälv. 
Som Alde sa, "jag trodde inte dagen skulle bli så rolig eftersom det regnade men det var verkligen jättekul".  Man får inte roligare än man gör sig, den saken är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar