14 november 2009

Upp ur sängen

För två veckor sedan idag fick Alde en stor säng. Det är en jättefin säng som gått i arv i min släkt och som min morfars bror legat i om jag minns rätt.
Alde var heltaggad då vi skulle byta och hon fick själv välja påslakan och ett nytt gosedjur på IKEA.
Det var två veckor sedan.
Två veckor senare sitter vi fortfarande utanför dörren och ägnar mellan en halv till en timme varje kväll åt att leda tillbaka en allt tröttare tjej. Kvällarna slutar med att hon gråter av trötthet och då, först då så somnar hon.
Vi förstod att det skulle bli såhär, hon är nyfiken och envis som få. Men att det skulle vara i två veckor utan minsta tillstymmelse att upphöra hade jag inte trott. Jag vet inte vad vi ska göra förutom en sak. Hon kommer inte att vinna det här, om jag så ska ägna kvällarna åt att leda tillbaka henne de närmaste fem åren så gör jag det.
Trots allt kan jag inte låta bli att imponeras av att hon är enveten som få.

Tips som underlättar livet mottages tacksamt!

11 kommentarer:

  1. Morfars kusin;-)
    Hoppas hon sover nu...

    SvaraRadera
  2. Wille har haft egen säng sen i somras (tror jag det var), och han är fortfarande krånglig med sänggåendet..

    SvaraRadera
  3. varför inte ligga kvar med henne i sängen tills hon somnar?

    SvaraRadera
  4. Vi kör cd spelare och lyssna på saga...el musik...

    SvaraRadera
  5. Mamma: så var det visst

    Jeli81: jaha, då vet vi vad vi har att vänta

    Anonym: nej, det är det enda vi absolut säger nej till. Jag är av filosofin att barn ska lära sig somna själva.

    EOB: ja, det skulle ju kunna vara något att prova, ställa in datorn med saga. Fast å andra sidan, då är ju risken stor att det blir krångligt då vi åker bort.
    Hm, får fundera på det.

    SvaraRadera
  6. Oj oj, det bådar inte gott för vårt kommande sängbyte... VI har redan sängen, bara madrass som saknas, och ordentligt med beslutsamhet inför kommande strider! Ska nog anamma er metod iallafall, låter som rätt väg. Kram Jo

    SvaraRadera
  7. Vi har ju som ni vet valt att ligga bredvid vår dotter tills hon somnar. Nu klarar hon att somna själv som snart 4-åring. Så utan träning, tjat och kamp säger hon till oss att hon vill vara i fred och somnar själv efter en liten stunds saga och mys. Säger INTE att det funkar för alla dock...;)

    SvaraRadera
  8. Corinne somnade själv förut, ända sen hon var bebis, men för ganska länge sen så slutade hon med det helt sonika. Det blev så att vi till slut var inne hos henne tills hon somnade, och det gör vi fortfarande oftast nu. Det går ofta på fem minuter, så jag försöker tänka att det är lite tid för mys som vi har tillsammans.

    De gånger hon somnar själv i sin säng har vi på saga i cd-spelare som någon föreslog. Hon har sovit i vanlig säng i ett år snart.

    SvaraRadera
  9. Sorry, Emma ... inga tips härifrån. Vi har fortfarande stora Olle i spjälsängen. Han älskar att sova i den, så den får vara kvar ... Och med lilla envisa, busiga Thea kommer vi nog få kämpa utanför sängen tills hon blir 15 eller nåt ...

    SvaraRadera
  10. Floria: tar det bara fem minuter så är det ju ok och som du skriver, mysigt
    Cina: Alde klättrade ju över spjälsängen och det såg helt livsfarligt ut, annars hade vi aldrig bytt.
    Skönt att Olle fortfarande vill sova där, undrar om tjejer är envisare helt enkelt...:-)

    SvaraRadera
  11. ...å precis när jag skrev att vår tjej somnar själv så...icke sa nicke i går kväll..;-)

    SvaraRadera