10 maj 2010

Det där med företagande

Det är nog tur att jag inte kan se besöksstatistiken eftersom bloggandet ligger på sparlåga just nu. Kanske att jag har för höga krav på hur jag bör blogga, jag vill på något sätt något mer än "bara" dagboksanteckningar. Det i sin tur är rätt ironiskt eftersom jag helst läser sådana bloggar.

Livet går i turbofart just nu. Jag är sjukskriven på halvtid för en foglossning som är vidrigare än vidrigast och försöker kombinera jobb och familj på den andra halvtiden. Mitt i allt oroar jag mig dessutom för Försäkringskassan som just nu har mig under lupp på inte mer än tre olika avdelningar. En där man handlägger min rätt till sjukpenning för foglossningen, en där man handlägger min ansökan om havandeskapspenning och en där man handlägger min SGI - igen.
Så här långt kan jag konstatera, utan att säga för mycket, att företagande knappast är något som uppmuntras i Sverige. Hela sociala trygghetssystemet är uppbyggt utifrån principen att alla arbetar på samma sätt, höjer sin inkomst på samma sätt och att det alltid styrks med samma papper.
Om man är driftig och tjänar pengar och kombinerar olika anställningsformer med företagande och får en rätt skaplig inkomst så misstänkliggörs det, ständigt.

Jag kan jämföra med mig och A, eller för all del då jag var föräldraledig sist. Då var jag fast anställd och lämnade muntligt inkomstuppgifter. Jag behövde inte ens styrka dem. Nu minsann, är det papper hit och papper hit och sura handläggare mest hela tiden. Personligen har jag kommit till den nivån att jag inte ens bryr mig längre, jag orkar inte utan hummar och nickar och tänker på annat.

Nu ska jag åka och hämta Alde på dagis och lägga mig i soffan och titta på film med henne.
Solong!

1 kommentar:

  1. Titta på film , mys med Alde och glöm Försäkringskassan för en stund ! Sånt där kan man bli tokig på ...

    SvaraRadera