2 juli 2013

Trädgårdsbilder en masse





 Så fick jag då med mig kameran ut på framsidan en snabbis ikväll. Det börjar ju gå mot höst (hujedamig!) och kvällarna blir mörkare. Så det här med att fotografera ute klockan tio på kvällen är ett minne blott, åtminstone med min kamera.
Men iallafall så tänkte jag visa lite av det vi gjort. Den stora renoveringen.
Vi har ju då fixat i ordning vår framsida och satt in två nya fönster i vår sutterängvåning - vårat blivande sovrum. Dessutom gjort en grusad uteplats, lagt en stengång, höjt upp marken, tagit bort en brunn och annat trist som inte är värt att visa på bild.
Innan var här en gräsmatta som lutade inåt huset, en rak gång med fruktansvärda stenplattor, en hög vattenbrunn och tujor en masse. Grova tujor, tänk 1970-talet i högform. Allt det är borta nu. Och som jag njuter,
Allt är inte klart. Trappen ska bytas ut, en spaljé ska byggas och en häck planteras. Men det börjar ta form. Precis som det gjorde i mitt huvud redan då vi tittade på huset för tre och ett halvt år sedan.


 Jag har äntligen fått en alldeles egen magnolia. Nu ska jag vårda den ömt och hoppas innerligt att den överlever vintern. Har du ett tips, shoot!

Vi har anlagt en rabatt i ett tidigare bortglömt hörn. Här funkior i blåaktig ton och buxbom ska ska klotklippas sedan vad det lider.Silverklotet får ligga där i väntan på bättre tider.

Det fanns färdigklippta buxbomsklot för ungefär tre gånger så högt pris. Men jag tänkte, äsch, vad fanken, hur svårt kan det vara? DIY när det är som bäst måste väl ändå vara att försöka sig på att klotklippa buxbom. Eller dumheter. Ja, det återstår att se.

Och vet ni vad det här är? Sötpotatis. En ettåring som egentligen ska vara i kruka men det behövdes något mer rött i rabatten så den får stå där och växa över sommaren. Sedan är det ju tack och adjö men den är vacker så länge den varar.

Och stjärnflockan ska växa och bli stor och buskig är det tänkt. Så småningom. 

De här fantastiska rostiga krukorna har min pappa gjort på den tiden han hade sin metallverkstad. Oj oj oj vilka möjligheter det gav att förverkliga all min kreativitet. De är underbara, kanske 80 cm höga och väger som en säck bly. Här rymmer de astilbe som kanske ska planteras ut i höst. Vi får se.


Vi har en liten också. Eller liten och liten, den är väl en halvmeter hög någotsådär och står nu bredvid trappen. Men det är också förhandlingsbart. Här syns magnolian i bakgrunden. Jag ska klappa på den varje dag och prata lite med den så att den växer och blommar.

 Fantastiska chokladblommor! Blommor som både är vackra och dessutom luktar som en mörk chokladkaka måste vara drömmer. Står i fyndade krukor från Bruka, inköpta på Svenssons i Lammhult för en spottstyver förra veckan.




 Nu inväntar vi lite bord, stolar och vilstolar. Kanske ett parasoll. Sedan ska vi äta frukost i morgonsolen, dricka kaffe och bara njuta. Och klappa lite extra på magnolian såklart.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar