6 november 2013

52 avklarade veckor av träning

Min träningsresa, dokumenterad genom Instagram

För 52 veckor sedan, enligt mitt Instagram, började jag träna igen efter att ha fött och burit på tre barn. Sista graviditeten med Ingrid var jag sjukskriven från vecka 16 och gick med kryckor på grund av foglossning. När jag i november träffade min förre detta kollega, tillika träningsfreak, hade jag tre mål.
1. Jag ville gå ner i vikt.
2. Jag ville känna mig stark.
3. Jag ville kunna springa en mil.

Efter ett år är det dags att utvärdera och jag kan konstatera att alla målen har uppfyllts. Jag gick ner tolv kilo och har idag ett helt normalt BMI och väger som jag gjorde innan jag blev gravid med Alde. Storlek 38 sitter för det mesta riktigt bra, precis som jag ville. När jag styrketränade som mest, innan jag började löpträna som jag gör nu, kände jag mig verkligen stark. Jag kan se på min utveckling att jag nådde framåt och för första gången i livet fixade jag att göra armhävningar på tå.
För en dryg vecka sedan sprang jag min första mil. Det var stort, större än de flesta kan förstå. Därmed är målen uppnådda och jag tänker sätta nya. Vilka ska jag klura lite på, men de kommer.

Att bli en fitnessmänniska är inte något för mig, inte heller att vara pinnsmal och supervälsvarvad. Det är inget jag har vare sig tid eller lust att lägga ner den tiden som krävs för. Men att känna mig hälsosam, stark och trivas med mig själv är något som alltid kommer att vara viktigt för mig. Sedan går det upp och ned, min form var som bäst i början av sommaren och jag har tappat en del. Men ärligt talat, sånt är livet och det handlar bara om att acceptera det. Och vara nöjd med sig själv och det man åstadkommer.



3 kommentarer:

  1. Bra jobbat Emma! Att känna sig stark, hälsosam och nöjd över sig själv är perfekta mål. Där var jag förra året och ska efter mitt diskbråck tillbaka dit. Nu blev jag ännu mer peppad att klara det, tack! Nu är jag nyfiken vilka dina nya mål blir. Kanske vi ska ha ett gemensamt mål att kunna springa halva Lidingöloppet ;) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Det kanske skulle vara något! Jag funderar på att först satsa på att kunna springa milen på under timmen, det är ganska långt kvar men ett mätbart mål. Att fixa en halvmara är något annat.
    ha en fin dag du också och lycka till på vägen tillbaka från diskbråcket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att första gången springa milen under timmen är en häftig känsla - det fixar du! Att springa en halvmara är lika häftigt - det fixar du också om du vill :)

      Radera