1 september 2009

Till Lennart Krän, VD på Salus Ansvar

Hej Lennart

Jag skriver till dig eftersom du är VD i SalusAnsvar där jag och min man är kunder.
Först och främst vill jag gratulera, det är alltid roligt att det finns bolag som trotsar lågkonjukturen och visar strålande resultat. Jag antar att människor står på kö för att bli kunder hos SalusAnsvar och att ni enkelt kan välja och vraka. Jag utgår från att det är så eftersom vi som är befintliga kunder mest tycks vara i vägen.

Jag vill också säga hur fint jag tycker det är att ni tar ert ansvar och anställer personer med ett IQ under det normala i er kundervice. Fler bolag borde följa efter och ge personer som saknar social kompetens möjlighet till en stimulerande sysselsättning.

Nu till mitt ärende och jag hoppas att du orkat läsa hela vägen. Vi är kunder sedan barnsben i SalusAnsvar och anledningen att vi stannat kvar ända in i vuxen ålder beror på att vi, jag och min man, har varsin väldigt förmånlig barnförsäkring som går ut under nästa år då avtalsvillkoren upphör på grund av att vi fyller 26. Under de åren som vi varit kunder har det varit krångel nästan varenda månad med våra fakturor och det autogiro vi tecknat på uppmaning av er. Det har dragits pengar och inte dragits pengar och mer än en gång har vi fått göra en extrainbetalning för att sedan få tillbaka dessa pengar då de visst ändå kommit in via autogirot. Inte en enda gång har vi fått en ursäkt, istället har vi fått prata med en stöddig kundservice som tycker att vi ska betala förseningsavgifter då SalusAnsvar gjort fel.

Allt det där har vi kunnat tåla eftersom vi är sådana trogna kunder, men nu är gränsen nådd.
Då autogirot strulat, igen, så annulerades min mans försäkring. Vi ringde upp och då såg kundtjänsten att pengarna visst funnits där (låt mig poängera att vi aldrig har strul med autogirot till något annat bolag än er). Kundtjänsten meddelade då min man att försäkringen bara blivit flyttad, ni hade visst gjort om någonting.
Idag samtalade min man med kundtjänsten igen, några veckor efter den påstådda flytten och döm om vår förvåning då det visar sig att försäkringen är annulerad och borttagen. Under några veckor har han varit oförsäkrad, trots att vi betalat för en försäkring och trots att vi fått informationen att den visst fanns där.

Jag kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om min man skadat sig under de här veckorna. SalusAnsvars eminenta kundtjänst har svaret, då hade vi med största säkerhet inte fått ut någon försäkringsersättning.

Det här är skandal, att ett bolag beter sig såhär och att en försäkring bara annuleras. Samtidigt som jag gläds åt era framgångar och dina framgångar som VD i detta sällsynt styrda bolag så har vi tröttnat.

Det här är inte klokt Lennart, och jag undrar om du som VD är stolt?

Tack för mig och lycka till med de fortsatta framgångarna!

Med vänlig hälsning
Emma Fahlstedt

5 kommentarer:

  1. Preciiiiiiiis samma sak som hänt mig!! De plockade dessutom bara bort mig från försäkringen utan förvarning eller påminnelser. De är sannerligen inte rädda om sina befintliga kunder utan skiter fullständigt i oss!!? Det räcker sedan inte med en förklaring eller ursäkt för att få försäkringen i bruk igen, utan då ska man teckna en helt ny försäkring och den gamla är skrotad och glömd...blir man bemött på samma nonchalanta sätt på andra f-bolag oxå?!

    SvaraRadera
  2. Samma sak hände oss, men jag fick ett brev med UPPMANINGEN att säga upp all amina försäkringar i Salus, utom livförsäkringen, då de andra kommer att upphöra...

    Vi har länsförsäkringar på allt nu, funkar perfekt, trevliga att ha att göra med och prisvärda bank och försäkrings tjänster... Någon som vet vad man eg. behöver för försäkring som vuxen förresten??

    SvaraRadera
  3. ingen aning :) Berätta för mig när du får reda på det är du snäll!

    SvaraRadera
  4. De har provision på att sälja försäkringar så det kanske finns ett samband... Det gör också att du blir omtyckt om du ringer för att fråga syster...

    SvaraRadera
  5. Hej Emma och tack för att du uppmärksammar mig på de problem du och din man har upplevt. Det finns som alltid i fall som detta förklaringar till vad som gått snett, men jag vill börja med att ge dig den ursäkt du hittills inte fått från oss på SalusAnsvar. Den information som ni fått från oss om hur ni ska gå till väga när vårt livbolag avvecklas och försäkringarna överförs till vårt grupplivbolag har uppenbarligen inte varit tillräckligt tydlig, vilket resulterat i den situation du beskriver. Vi går löpande igenom informationen men har uppenbarligen ändå inte lyckats. Jag tackar dig därför ännu en gång för att du kontaktat mig så att vi kan göra ytterligare förtydliganden och underlätta för våra kunder.

    Jag tillhör inte den ironiska generationen, men hoppas att du ändå kan godta min uppriktiga ursäkt.

    Lennart Krän, vd SalusAnsvar

    SvaraRadera