10 januari 2010

Annat liv

Jag roar mig med att läsa bloggar, även om jag minskat mitt läsande radikalt från då jag var föräldraledig. Jag har helt enkelt inte tid längre.
Jag läser mest olika typer av föräldrabloggar, oftast är det morsorna som skriver vilket är både bra och dåligt. Bra, eftersom det är kul att läsa om andra mammor men trist eftersom det är så illa få pappor som skriver om sitt föräldraskap. Ge mig tips, snälla rara någon!

De flesta mammabloggar jag läser är sådana som är i samma sits i livet som jag själv. Förvånande många jobbar inom media, en del är kändisar men de flesta inte. Sedan läser jag några andra också, de morsor som lever sina liv så långt från mitt att det är läskigt.
Utseende, stil, allt är annorlunda. Det är en annan värld och jag fascineras. Framförallt är det inställningen till livet, familjen och pengar som skiljer sig.
I en blogg läste jag att man ena veckan knappt hade pengar till mat och nästa vecka, då jag antar att kulorna rullat in, så var det hämtmat och fläskfilé varje dag.
Och som de shoppar. Jag kan förstå att program som Lyxfällan finns för pengarna rullar verkligen. Vi snackar konsumtion på hög nivå. IKEA, hårschampon, klänningar, en tröja till och så lite extra hämtmat. Kläm in ett frisörbesök och en tunika och vips så var månadens pengar slut och det är en vecka kvar till lön.

Jag säger inte att det är fel, även om jag nog tycker att det är oansvarigt eftersom det finns barn med. Det är bara fascinerande att få kika in i en värld och ett liv som jag aldrig levt. Jag kan känna mig nästan äckligt prettokulturell när jag läser om dessa mammor. Men sedan blir jag väldigt glad över att jag just nu sitter iklädd min lagade kofta som håller ett bra tag till, utan att jag behövde springa till Gina Tricot för att köpa en ny.

Jag kan tyvärr inte länka till bloggarna, det skulle kännas för ogint. Men vid nyfikenhet, feel free to email!

4 kommentarer:

  1. Har du läst Alex Schulmans pappablogg? Den är riktigt rolig måste jag säga!
    http://blogg.aftonbladet.se/pappabloggen

    SvaraRadera
  2. Natalie: ja, den hittade jag till ganska nyligen. Jag gillade inte honom alls förut, men nu tycker jag att han skriver helt fantastiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag läser alltid korvaspappans blogg, det är den bästa jag vet, han ska vara med i vår bok också!
    http://blogg.aftonbladet.se/26997/
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag tipsar igen om hejaabbe.com... bästa pappabloggen!

    SvaraRadera