15 april 2010

Amning och nikotin

Amningshjälpen skulle kunna vara en bra organisation. De skulle kunna finnas med stöd till mammor som har frågor kring amningen, som behöver hjälp och råd. Det skulle kunna bli så bra. Tyvärr har radikalismen tagit över och det är amma till varje pris som gäller, annars är du en riktigt dålig mamma.
Det senaste draget från Amningshjälpens grand old lady Maud Olanders är att diskutera amning och rökning. Nikotinet och de andra cancerogena ämnena passerar över i bröstmjölk, därom råder ingen tvekan. Frågan är väl snarare hur mycket cigarett spädbarnet får i sig om mamman röker.
Amningshjälpen tycker emellertid att det är bättre att röka och amma än att ge tillägg, eftersom bröstmjölken, trots att den är spetsad med nikotin och andra härligheter, ändå är bättre än de kontrollerade bröstmjölksersättningar som finns.

Om det är bättre att röka och amma än att ge tillägg så undrar jag vad vi mammor som inte kunde eller ville amma är för ena. Att ge sitt barn ersättning kanske är likställt med att smula ner knark i bröstmjölken, ungefär lika hemskt.

6 kommentarer:

  1. Håller med i varje bokstav! Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. men åh så märkligt! stackars mitt försummade oälskade barn som blivit uppfödd på ersättning! vad ska det bli av henne?? förmodlgen terrorist, det kan väl ändå inte bli goda människor av de där barnen som fått modersmjölksersättning?!...

    va trött man blir! =(

    SvaraRadera
  3. Så stört! Jag kan däremot slå ett slag för amningsmottagningen på Danderyd, så varma mjuka och humana! De plockade fram amningsnapp och sa med mild stämma. Du är ju två barnsmor också. Så kämpa inte ihjäl dig. Och vips så gick ju allt mycket bättre!!

    SvaraRadera
  4. Amanda: det är helt sjukt

    EOB: jag tycker verkligen att amningsmottagningar och amningshjälpen är bra, men det är synd att det ofta blir så extremt. Tror dock att de är bättre på sjukhusen än amningshjälpen som ju är en fristående lobbyorganisation.
    Det bästa är ju om alla kan få stöd i att göra det som känns rätt för var och en; amma, delamma eller flaskmata. Det borde inte stå emot varandra.

    SvaraRadera
  5. Slet med amningen med barn nummer ett i ca 2,5 månad. Hade under den perioden 5 mjölkstockningar, pumpade och gav tillägg efter varje mål då barnet inte växte som hon skulle Dessutom sög hon en timme varje amning så mycket annat blev det ju inte gjort, tårarna var många. Barn nummer två ammades 3 veckor sen tog mjölken slut och de skulle intensivammas, varannan timme, gjorde jag icke. Barn nummer tre, bestämde mig för att ge amningen en chans men inte mer än en. Barnet ammades tills han var ett halvår, fungerade jättebra. Tre barn nu vuxna, alla mår bra, ingen har varit speciellt mycket sjuk eller allergisk. Jag tror visst att det är bra att amma men inte till vilket pris som helst. Hade jag gett mig tidigare med det första barnet hade mycket annat varit vunnet.
    Kram från Sus

    SvaraRadera
  6. Hej Emma och ni andra! Jag kan skilja på sak och person. Jag dömer inte kvinnor som väljer det ena eller det andra matningssättet för sina barn. Jag ger faktiskt tusan i vilket, så länge alla inblandade trivs.
    Som det står i inlägget så är ersättning helt okej. Men om man vill amma är rökning inget skäl att sluta amma. Det finns det gott om vetenskapliga bevis för vilket jag också har redoivisat för dig Emma. Det finns länkar i inlägget på bloggen och i kommentarerna.
    /Marit Olanders

    SvaraRadera