16 april 2010

Punkt för debatten

Jag gav upp diskussionen på amningsbloggen, däremot måste jag fortsätta att utveckla mina tankar här.

När jag diskuterar amning och flaskmatning så finner jag mig ofta hamna i en position där jag försvarar flaskmatning MOT amning. Jag begriper inte varför.
Jag är inte alls emot amning, jag tycker att amning är kanon om det fungerar. Verkligen jättebra. Forskningsrapporter visar ju också att det finns medicinska fördelar, senast idag kom en studie. Dock så visar forskningsrapporter nästan lika ofta att amning inte har några fördelar. I en skrift från Astma och Allergiförbundet står exempelvis att amning efter sex månader ökar risken för eksem.

Jag vill egentligen tre saker.
1. Att alla föräldrar ska få tillgång till opartisk och granskad information om flaskmatning. Oavsett om man inte kan eller vill amma, själva anledningen är oväsentlig.

2. Att man får föra fram flaskmatningens fördelar på samma sätt som man får föra fram amningens fördelar. Dels för att underlätta för föräldrar att göra ett eget val och dels för att minska skuldbeläggningen av föräldrar som inte föder upp sitt barn genom amning.

3. Att man ska kunna prata om flaskmatning utan att prata om amning. För mig är det lite som att inte kunna prata om cykling utan att prata om inlines. Två helt skilda saker, i alla fall ofta.

När jag diskuterar flaskmatning och ifrågasätter den totala negativism som finns gentemot flaskmatande föräldrar blir jag kallad aggressiv. Det känns som att det inte finns så mycket mer att säga då.

För säkerhetsskull säger jag det igen.
Jag tycker amning är jättebra. Jag tycker flaskmatning är jättebra. Jag tycker att alla föräldrar bör få opartisk information för att kunna göra det bästa valet för just dem. Punkt.

2 kommentarer:

  1. Märkligt att vi inte kommit längre, debatten känns lika skuldbelagd som för 26 år sedan. Är amningen något som sitter så djup i vårt innersta, det viktigaste är väl ändå närheten?
    Kram

    SvaraRadera