1 december 2010

Koka kola


Förra veckan kokade jag chokladkola. Det är så löjligt enkelt att alla kan klara det. Dessutom blir det löjligt gott.

Du behöver:
100 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
4 msk kakao
0.5 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
Smörpapper
En avlång form, typ sockerkaksform eller brödform
Hushållstermometer (okej, det går utan hushållstermometer också, men det är det inte löjligt enkelt längre)

Klä in formen med smörpapper, jag lägger bara i det och liksom trycker till. Blanda alla ingredienser utom vaniljpulvret i en kastrull. Koka upp och låt blandningen sjuda tills den blir 123-125 grader, beroende på hur hård du vill ha kolan. Jag kokade min 125 grader och den blev rätt hård.
Ta av kastrullen, häll i vaniljpulver och slå upp den heta blandningen i formen. Låt svalna och lägg på en skärbräda när kolan är ljummen, skär upp i små bitar och vira in i smörpapper.

Det trixigaste är att få kastrullen ren. Jag brukar slå upp hett vatten ända till kanten och lägga i en maskindiskmedelstablett. Låt det stå några timmar och sedan är det bara att diska ur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar