23 februari 2010

Bröd


Emmas morotsbröd med röda linser

Jag älskar bröd. Jag skulle till och med gå så långt som att påstå att te och macka framför teven sent på kvällen nästan är det godaste som finns. Jag älskar dessutom vitt bröd, eller den vita döden som en av våra kända programledare sa i ett bantarprogram. Grovt bröd tycker jag är rätt äckligt, trots att jag vet att man ska tycka att det är gott eftersom det är nyttigt. Istället äter jag det vita brödet, nästan som i smyg.

Jag bakar gärna bröd också och idag när jag jobbade hemma så passade jag på att baka ett bröd som jag inte gjort sedan vi pluggade uppe i Norrland. Det är eget recept men om man bakar det så känns det genast lite bättre att äta vitt bröd eftersom det är fullt med nyttigheter och dessutom linser så man blir mätt. Här kommer recept men som alltid med mig är allt på en höft, på ett ungefär.

Emmas morotsbröd med röda linser
4 limpor

1 pkt jäst
1 liter vatten
1 dl olivolja/matolja
2 tsk salt
1-2 morötter, rivna
1 dl linfrö
1 dl solroskärnor
0,5-1 dl vetekli
1,5 dl väl kokta, mosade röda linser
Mjöl (jag tog dinkelsikt och vetemjöl idag, det går åt rätt mycket)

Smula sönder jästen i en assistent/bunke. Tillsätt vatten. (Jag bakar alltid på rätt kallt vatten, det blir varmt när det jäser). Häll i olja och salt. Tillsätt rivna morötter, linser, linfrö, solroskärnor och vetekli. Häll i mjöl och arbeta länge. Tillsätt mer mjöl undan för undan tills det blir en bra konsistens. (Jag skulle gissa att det går åt mellan 2,5-3 liter totalt).
När degen är färdig låt den jäsa en timme under plastfolie. Gärna på en hyfsat varm plats.
Baka ut i fyra delar med rätt mycket mjöl. Kavla varje del till en rektangel och vik/rulla ihop till en korv. Lägg på plåt med skarven nedåt. Två limpor på varje plåt och jäs i 35 minuter under bakduk.
Sätt ugnen på 275 grader och grädda 10 minuter på nedersta falsen. Sänk värmen till 225 och grädda 15 minuter till. Låt svalna utan bakduk.

1 kommentar:

  1. Mmmm...det låter som ett supergott bröd! Spännande, måste testas...

    SvaraRadera