8 februari 2010

Kejsarsnitt

Igår och idag så har det i Dagens Nyheter funnits artiklar om kejsarsnitt. Där har man bland annat kunnat läsa att barn som snittas löper större risk att få astma, modern kan få blödningar och problem att föda vaginalt vid nästa graviditet. Det har också framgått att andelen kejsarsnitt ökar och en av anledningarna skulle kunna vara att Stockholms landsting pröjsar sjukhusen dubbelt så mycket för ett snitt som för en vaginal förlossning.

När jag skulle föda Alde hade jag problem med min astma, sådant problem att jag blev igångsatt. I vecka 37+0 börjar man försöka genom brutala undersökningar och tre dagar senare var jag öppen 1 centimeter och man satte en så kallad BARD-kateter som mekaniskt öppnar livmoderhalsen.
Innan själva igångsättningen startade så blev jag och A förvarnade om att det nog kunde sluta med snitt eftersom kroppen inte var mogen för en förlossning.
Eftersom jag tillhör den minoritet av Sveriges kvinnor som inte anser att min kvinnlighet hänger på om jag kan föda vaginalt eller inte så bad jag att de då skulle snitta mig direkt. Varför plåga sig igenom en förlossning som ändå har hög sannolikhet att sluta på operationsbordet?
Icke, fick jag till svar, det ska vara naturligt.
Sagt och gjort, efter fem timmar med katetern i så ramlade den ut och jag var öppen tre centimeter. Värkstimulerande dropp sattes, man tog hål på hinnorna och allt drog igång. Det gjorde ont men ändå överkomligt. Då och då kom personalen och kollade om jag öppnade mig. Till slut bad de att få sätta en epidural för att öka på droppet på max. Jag hade då fött barn naturligt i sjutton timmar och livmoderhalsen var fortfarande stenhård. Epiduralen sattes, droppet ökades och Aldes hjärtljud gick ner. Jag fick astmakänningar och efter tjugo timmar ville man pausa allt, ge mig lite morfin att sova på för att börja om några timmar senare.
Då bröt jag ihop och med hjälp av A och vår underbara barnmorska övertalades läkaren att jag skulle få snitt.
Det blev komplikationer vid snittet, förmodligen för att jag var så trött och man fick lägga en ny bedövning. Till slut kom hon ut iallafall, efter att ytterligare narkosläkare kallats in. Man diskuterade att söva mig eftersom jag var så dålig.

När Alde föddes hade både hon och jag feber och jag var totalt utmattad. Den naturliga förlossningen resulterade i fyra dygn på BB.
Jag glömmer aldrig läkaren som snittade mig, det var för övrigt samma som satte BARD-katetern exakt ett dygn tidigare.
"Det här var väl ändå ganska väntat", sa hon då jag rullades in i operationssalen.

Jag kan inte låta bli att undra hur mycket dyrare min naturliga förlossning blev mot ett planerat snitt. Dessutom gjorde den mig livrädd i ett år för att föda barn och återhämtningen efter snittet tog längre tid då jag var så utmattad. Av två dygns total sömnbrist blir ingen människa glad.

Därför är jag så irriterad på all naturlighet som finns kring svensk förlossningsvård idag. Naturligt med amning, naturligt med vaginal förlossning och allt ska vara så naturligt. Jag hade också velat föda vaginalt, men jag var tvungen att bli igångsatt och kan inte för mitt liv begripa hur viljan att allt ska vara naturligt gör att jag och tusentals andra kvinnor tvingas genomgå förlossningar där man redan från början vet att oddsen pekar mot akutsnitt.

Eller jo, jag vet ju att en orsak är att kejsarsnitt ses som ett misslyckande.
"Du ska inte vara besviken, du har ju iallafall kämpat så länge", sa barnmorskan till mig. Besviken? Jag var bara besviken på att inte få bli inrullad i operationssalen tidigare.

Därför hoppas jag att andra kvinnor kan stå på sig mer än mig, för hade jag vetat då hur stor sannolikhet det var med snitt hade jag vägrat att ens sära på benen för att stoppa i den där katetern. Själva snittet var en fantastiskt upplevelse, jag födde barn med snitt och blev inte förlöst. Aldes förlossning var lika lyckad som någon annans, oavsett om hon drogs fram ur magen eller mellan mina ben.

3 kommentarer:

  1. Kan hålla med dig om att det är onödigt att man måste genomlida en igångsättning om det ändå sannolikt kommer att sluta med ett snitt. Känns onödigt på alla sätt, förutom om mamman har en stark önskan att få föda vaginalt och vill prova om det kommer att gå.
    Däremot måste jag nog säga att de flesta i min omgivning som genomgått kejsarsnitt faktiskt är besvikna på att de inte fick/kunde föda vaginalt. Själv känner jag mig lite besviken för att min dotter fick hjälpas ut med sugklocka. Löjligt, jag vet. Men det är en liten känsla av misslyckande att jag inte klarade det helt själv. Det som ska vara det mest naturliga. Urdumt resonerat, men ändå så jag känner. Dock är det viktigaste att barnet kommer ut friskt och att mamman mår bra, hur det än går till.

    SvaraRadera
  2. Anonym: jag tror verkligen det är vanligt att känna så som du och din omgivning gör och det är så synd tycker jag. Att det gått prestige i det här att föda barn.
    Jag vet inte riktigt hur man kan få bort det, kanske genom att ändå våga berätta om hur man känner. Först då så kanske vi kan inse hur dumt det är, precis som du skriver.

    SvaraRadera
  3. Emma, som du vet så skriver du fantastiskt bra. Jag gick inte igenom dt du gick igenom men jag vet en sak: jag känner inget särskilt för att jag födde vaginalt, "naturligt". Det värsta som finns är när folk säger att det inte känns som att de är riktiga mammor för att de inte fött vaginalt, för det stämmer inte. Föräldraskapet har inget med förlossningen att göra, det är bara ännu en grej som folk verkar ta till för att motivera att man måste gå igenom så olidlig smärta.
    Jag tycker inte om att tänka på min förlossning och på vilken sors person jag var när jag gick igenom den. Mamma till Matilda på riktigt blev jag sekunderna efteråt.

    SvaraRadera