3 mars 2010

Lyxig hemmadag

Sitter i soffan medan Alde sover och tänker att det här med föräldraledighet är som en karamell man kan suga länge på och de här dagarna som jag tar ut någon enstaka gång då och då är som de godaste pralinerna i Aladdinasken.Gnälldagarna motsvarar då de äckliga körsbärspralinerna.

Vi har hittills haft en helt underbar dag. Vi tog det lugnt på morgonen och tog sedan med oss hälften av det något för torra frukostbrödet ned till hamnen. Där matade vi ankor, både mamma och Alde iklädda solglasögon. Innan vi gick ställde sig Alde vid spegeln och sa "jag är en cooling, jag är en cooling". Helt rätt!

Därefter gick vi till A's jobb och hälsade på en liten stund, det är fördelen med att ha en pappa som jobbar på ett snyggt kontor nere i hamnen. Sedan pulsade vi oss fram i snön, plockade istappar och gick och fikade. Alde drömde sig bort på leksaksaffären, vi var på biblioteket och så hem. Lagom till lunchen fick hon ett utbrott och vägrade att ens peta på den uppvärmda quichen från igår. "Ta bort den fisken, ta bort den fisken, den är äcklig". Det slutade med att hon inte åt ens en liten bit utan gick och vilade. A kom hem för att dricka kaffe och fick äran att söva en liten tjej som var så trött att hon nästan inte kunde sova.

Jag vet inte vad vi ska hitta på när hon vaknar, vi har varit ute i princip hela förmiddagen men det är ju så ljuvligt väder att det nästan inte går att vara inne. Lyxproblem, jag är medveten om det. Men just idag är en lyxig dag!

1 kommentar: